Lifestyle

Home Office – Ajándék vagy rémálom?

Az elmúlt hónapok történései dilemma elé állították a munkáltatókat és a munkavállalókat is. Rengeteg felmerülő kérdés és megoldandó feladat okozhat fejtörést a munkavégzéshez kapcsolódó döntésekben. A megmaradó munkaviszonyok orvoslására talán az egyik legjobban bevált megoldás a “home office”, de vajon ez mindenki számára kivitelezhető az elvárt formában?

Description: Mac SSD:Users:Nono:Desktop:Women power project: Telenor:Bori kepek:1small.jpg

Többek között ezt a kérdéskört is boncolgattuk Endrei-Kiss Judittal, a Telenor HR vezérigazgató-helyettesével. Kevés olyan emberrel találkoztam vezetői pozícióban, aki ennyire “#oneteam”-ben tud gondolkozni. Bízom benne, hogy jó példákkal egy esetleges újabb vírushelyzetet nem veszélyforrásként élünk majd meg, hanem új szintre tudjuk emelni az eddigi tudásunkat és tapasztalatainkat.

A közösség összetartó ereje

“Egy ilyen kritikus helyzetben mindenki számára a legnagyobb félelem a bizonytalanság, amiben egy közösség összetartó erejének óriási szerepe van. Ez adhatja a legnagyobb támaszt, hiszen az otthoni munkavégzéssel csak még jobban izolálódunk egymástól, de nem mindegy, hogy ezt milyen mértékben tesszük. Egy cégnek, egy team-nek és a közösségi médiának döntő fontosságú a megnyilvánulása, hiszen a közös értékeket tudja megtölteni tartalommal.”  – fejtette ki Judit, aki szervezetfejlesztőként és magánemberként is nagy hangsúlyt fektet a csapata építésére.

Description: Nono 2:I LOVE MOM: mit-hol-mennyiért: 2020:Telenor - Garden Office:IMG_9194.jpg

Az otthoni munkavégzés amennyire áthidaló megoldást jelenthet egy ilyen nem mindennapi élethelyzetben, pont annyi nehézségbe is ütközik, nemcsak fizikai, hanem pszichés síkon is. Mindkét oldalról kezdhetném a téma megközelítését, de ha az alapokat nézzük, akkor először is biztosítani kell az otthonunkban szükséges technikai hátteret a munkavégzéshez. Ki kell alakítani az online csatornákat és természetesen egy időbeosztásra is szükség van, amit sokszor a saját életünk ír felül, hiszen például a gyerekek mellett nehezebb az elvárt kötelezettségeket teljesíteni. Minden előkészület ellenére számtalan kérdés merülhet fel bennünk: Szuper, hogy minden technikai hátteret sikerült kiépíteni, de hogyan fogok dolgozni a családom mellett? Hogyan mondjam el a főnökömnek, hogy az iskolai online tanórák miatt nem tudom majd időben leadni a projektemet? Mikor kezdjek el aggódni, hogy emiatt veszélybe kerülhet az állásom?

Judit a saját céges példájukon keresztül elmesélte, hogy a Telenornál nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az emberek felelősségvállaló, felnőtt közösség részeként működjenek, melynek alappillére a bizalom és a szabad döntés lehetősége. A kollégákban azt erősítették, hogy nemcsak a saját döntéseikért, hanem a munkatársaikért is felelősséget kell vállalniuk, transzparens kommunikációval, a problémák azonnali kezelésével, mindenféle tabusítás nélkül.  Emellett végig hittek abban, hogy egy csapatként megoldják! Felmérték, hogy nem lehet majd patikamérlegen kimérni, hogy ki mennyi időt és energiát fog tudni beletenni a munkájába, ezért mindenkit arra kértek, hogy a tőlük telhető legtöbbet hozza ki magából…és meglepő módon nagyon jó eredményekkel zárták a krízises hónapokat. Judit elmondása szerint összességében egyáltalán nem dolgoztak kevesebbet, csak másképp!

Mutasd meg, ki vagy!

A lányaim születése óta home office-ban dolgozom, ezért pontosan tudom, hogy ez milyen előnyökkel és hátrányokkal jár. Én szerencsére inkább pozitív lehetőségnek élem meg, hiszen így egy jó időbeosztással a munkám mellett egyidőben jut időm privát ügyintézésre is. De azt is tudom, hogy mennyire nagy kihívást jelent a gyerekek mellett mindent kivitelezni, a virtuális térben nem elveszni és nem átadni magam az elszigeteltségnek és a demotiváltságnak. Egy ilyen munkavégzés során egyáltalán nem úgy működik a kommunikáció, a kapcsolatépítés és a problémamegoldás, mint egy személyes találkozó vagy egy brainstorming alkalmával. Ezért is fontos megtalálni a helyünket a rendszerben, illetve olyan kapcsolódási pontokat kialakítani az életünkben, melyekkel hasznos tagjává válunk a közösségnek.

Judit szerint egy ilyen krízis helyzetben a “ragasztót” kell megtalálni az emberek között, ami egyben tud tartani egy csapatot a közös projekteken kívül. Fontos azt is átgondolni, hogy hogyan lehet értékek mentén haladni, úgy, hogy közben nem lehet fizikailag közösen meginni egy kávét és “élőben” beszélgetni. Meg kell oldani, hogy egy felmerülő probléma kapcsán, hogyan kezdeményezz kommunikációt, ha csak egy virtuális térben tudsz mozogni. Ki kell találni, hogy milyen eszközökkel lehet fenntartani az energiaszintet, hogy mindenki motivált maradjon. Szóval sok-sok olyan kérdés fogalmazódik meg az emberekben, melyek mellett a hétköznapi munkavégzésünk során könnyedén elsiklanánk. Az életünk legnagyobb részében saját magunknak állítunk fel falakat és ha egy ilyen nagyvállalat, mint a Telenor képes volt rugalmasan alkalmazkodni egyik napról a másikra egy vis maior szituációhoz, akkor ez valójában sok esetben lehet, hogy csak szemléletváltás kérdése.

A “home office” nem mindenki számára nyújt tökéletes megoldást a munkavégzésre, de kényszerhelyzetben lehetőséget teremt, hogy átköltözzünk a virtuális térbe, és kibontakoztassuk egy teljesen új képességünket. Egy ilyen szituáció megtanít, hogy sok mindenre képesek vagyunk, sőt olyan emberi kapcsolatokkal és lehetőségekkel is gazdagabbak lehetünk, melyek korábban fel sem merültek.  Az online lehetőségeknek és a social médiának köszönhetően könnyedén létrehozhatunk új csoportokat, közösségeket, melyekben jóval többet megmutathatunk az életünkből, “közelebbről” is megismerhetjük a kollégáinkat, és egy teljesen új perspektívából mutatkozhatnak meg a közösségvállalások. A legfontosabb, hogy ne éljük meg traumaként és ne idegenedjünk el, hanem tekintsünk rá egy esélyként, próbáljunk ki új kommunikációs platformokat és fogjuk fel ezt az időszakot egy teljesen új korszak kezdetének! 🙂

A cikk a Telenor Magyarország Zrt. támogatásával jött létre. 

További információ: www.telenor.hu